wie | werkwijze | voor wie | reactie | beroepscode | voorwaarden

reacties 

Twee van de Masterclasses persoonlijk leiderschap in  2013 en 2014 voor schoolleiders, teamleiders, middenmanagers en directeuren zijn inmiddels succesvol afgesloten. Twee van de deelnemers schrijven hierover het volgende: 

 "Gedurende twee dagen ben ik via allerlei werkvormen intensief met mijn eigenvraagstuk bezig geweest. Bijzonder was de verscheidenheid aan werkvormen die deze tweedaagse heel afwisselend en levendig maakte. De werkvormen maakten dat je in gesprek met anderen steeds weer opnieuw naar je eigen vraag kon kijken waardoor de essentie steeds beter in beeld kwam. Ook vraagstukken die in de groep centraal besproken werden stonden als voorbeeld voor alle aanwezigen en droegen dan weer opnieuw bij aan je eigen ontwikkeling in het leiderschap. Daarnaast waren er ook momenten van bezinning en theoretisch onderbouwing. Bregje en Frank weten in hun samenwerking een goede mix te vinden tussen diepgang, hard werken, ontspanning en luchtigheid. Het waren voor mij hele bijzondere dagen die mij veel nieuwe inzichten hebben opgeleverd en daarnaast heb ik ook hele bijzondere mensen ontmoet."

Wanda Kasbergen, rector Karel de Grote College
 
"Uitstekende masterclass. Veel geleerd over hoe ik in elkaar zit. Echt een eye-opener om te merken dat veel patronen al van jongs af aan en onbewust zijn ingeslepen, steeds dezelfde valkuil ligt dan voor de hand. Maar ook duidelijke tips gehoord om de patronen te doorbreken. Zowel Bregje Pel als Frank Weijers zorgen dat je in korte tijd heel veel te weten komt over je zelf en jouw communicatie met anderen. Dat doen ze door bruikbare theorie af te wisselen met oefeningen, veel te praten bij de houtkachel, het creëeren van een hele goede sfeer, waarbij ontzettend veel gelachen wordt en lekker gegeten. Dit alles zonder enorme psychologische diepte-interviews, maar door elkaar veel te bevragen en nieuwe dingen uit te proberen."
Josje Compaan, teamleider Havo Christelijk Lyceum Zeist. 

 Enkele reacties van coachees: :

  • Creatief in het vinden van interventies "out of the blue”
  • Ruimte voor eigen inbreng 
  • Echte coaching "on the job”
  • Niet lullen maar poetsen
  • Peuteren tot de echte vraag boven komt
  • Nooit "zwaar” maar toch steeds inhoud
  • Een prima inter pares
  • Ruimte voor authenticiteit van de coachee
  • Een prima rolmodel: teach what you preach.
  • Een balans tussen theorie en oefenen.
  • Schept een zeer prettige sfeer.
  • Er is veel ruimte voor humor
  • Zeer nuttig voor mijn dagelijkse beroeps praktijk


En hieronder een reactie  van een deelnemer aan "Coachen met Zwier" voor mentoren in het voortgezet onderwijs in de vorm van een column:


Een dag op de ponyclub
Verslag scholing Coachen met Zwier
Door: amazone Jantien Gerdes

Het is 7 september. Ik zit met Bennie uit mijn mentorklas 2A op het bankje bij de receptie. Het schooljaar is nog maar net op weg of de eerste probleemleerling dient zich al aan. Bennie voelt zich ongelukkig, hij vindt de kinderen in zijn nieuwe klas "anders”.
Ik herken dat probleem. Ik vind andere mensen ook vaak anders en het zou helpen als ze daar eens mee ophielden. Maar nu ben ik de mentor van Bennie en dat betekent dat ik dit probleem ga oplossen. Ik ga Bennie het juiste advies geven, compleet motiveren en daarna gaat ie helemaal happy terug naar de klas. Ik heb alleen geen flauw idee hoe.

De druk is hoog. Met de hernieuwde roep om kennisoverdracht in het onderwijs is de waarde van mijn vak al flink gekelderd. Ik kan enkel drama en met drama ken je nu eenmaal niks. Daarom zet ik hoog in op mijn mentorschap.
Een goede mentor helpt de kinderen. Maar hoe? Ik heb niet eens tijd om naar ze te luisteren want ik moet helpen en rap een beetje! Mijn hoofd is naarstig zoek naar die ene briljante oplossing die me dankbare ouders, een doos Merci en een voorbedrukte koffiemok op de laatste schooldag gaat opleveren. Die ik al in geen jaren heb mogen ontvangen, veeg teken…

Gelukkig heb ik met medementoren een (zonnige) dag zomervakantie opgeofferd aan de scholing Coachen met Zwier van Bregje Pel.
Bregje leerde ons om vooral niet aan leerlingen te gaan trekken. Zit een leerling erbij als een dood paard? Prima, dan doe jij ook dood paard. Voor mij is dat goed nieuws, want dood paard beheers ik tot in de puntjes. Dat is gewoon basisstof op de theaterschool, zonder dood paard geen propedeuse! Mijn diploma ligt al wat beter in de markt…

Bennie zit op het bankje. Hij is nog niet dood, maar zijn buik doet wel erg pijn. Ik denk dat hij koliek heeft. Ik zit naast hem en doe mijn beste versie van dood paard. En ik zwijg.
Want ook dat leerden we van Bregje. Gewoon je bek houden. Of mond, in geval van paard.
De klok in het hokje van de receptie tikt door. Pascale heeft al drie telefonische klachten van ouders afgehandeld. Over 2A waarschijnlijk. Maar ik zwijg. Gevoelens van onmacht en incompetentie schuif ik terzijde, ik zit hier namelijk geschoold mentor te wezen.
En uiteindelijk gaat Bennie praten.

De scholing Coachen met Zwier gaat natuurlijk niet alleen over dooie paarden, maar over allerhande hindernissen met dubbele leggers die je in contact met leerlingen tegenkomt. In een prettige buitenrit voor beginners en gevorderden.
Mijn enige kritiek op de cursus is de titel. Bij coachen met zwier zie ik toch direct die irritante Natural Born Mentor voor me, die door de klas vlindert en met een lichte aanraking een glimlach op de kindergezichtjes tovert. Dit is niet wat de scholing nastreeft. Integendeel. De boodschap is: je hoeft geen Anky te heten om een paard in beweging te krijgen.
Een absolute aanrader.

Met Bennie gaat het goed. De koliek is weg. Mijn fantastische prestatie is waarschijnlijk al vergeten. Geeft niet, want ik hou niet van chocolade en ik hecht aan die fijne kartonnen bekertjes van Douwe Egberts. Bovendien heb IK het probleem niet voor hem opgelost.
Dat heeft hij zelf gedaan. Met een beetje hulp van zijn mentor.